Boekcover Don't make me think
Home » Contentmarketing » Don’t make me think

Don’t make me think

Steve Krug wordt door veel webdesigners gezien als dé goeroe op het gebied van usability. Zijn bekendste boek “Don’t make me think” is in verschillende edities uitgebracht. De titel spreekt voor zich: Krug gaat ervan uit dat websitebezoekers liever niet willen nadenken.

Als je weet hoe mensen een webpagina lezen, kun je er in je ontwerp rekening mee houden
Veel webdesigners ontwerpen keurig van links naar rechts en van boven naar beneden. Maar websitebezoekers lezen op een heel andere manier: naarstig scannend naar wat ze zoeken of iets dat klikbaar is, zonder goed te lezen. Ze klikken liever een keer vaker op de terug-knop. 

Hoe lezen mensen?

Over de manier waarop mensen lezen wordt veel onderzoek gedaan. Hierdoor weten we dat de ogen van een lezer sprongetjes maakt (saccades) naar de volgende plek in een zin of woord (fixaties). Ze lezen niet elk woord letterlijk, maar alleen een aantal karakters. De gaten die hierdoor vallen, vullen de hersenen aan. Dr. Jakob Nielsen ontdekte dat mensen online maar 20 tot 28% van de pagina lezen. Hij adviseert om je aan een strikt ‘woordendieet’ te houden van maximaal 111 woorden per pagina.

Wat gebeurt er als je teveel tekst aanbiedt?
Lezers worden blind voor datgene waar ze niet naar op zoek zijn. Hoe goed je ook je best doet om iets te laten opvallen, de lezer is op een missie. Het is daarom essentieel om je te verdiepen in de behoeften van je doelgroep. Wat zoeken ze en hoe kan ik zorgen dat ze hun doel bereiken zonder te hoeven nadenken?

Don’t make me think is te koop in de meeste boekhandels.

Deel deze pagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *