Home » Contentmarketing » Interactief, individueel en inbound communiceren

Interactief, individueel en inbound communiceren

Online communicatie is een specialisme. Wat maakt het nu zo anders dan traditionele communicatie?

Het medialandschap is veranderd

De constante groei aan kanalen en platformen zorgt voor steeds meer tweezijdige communicatie (interactie). Dat vraagt om een heel andere benadering dan het traditionele zenden. De behoefte van inwoners moet het uitgangspunt zijn voor je content en je kanaalkeuze. Die behoeften ontdek je alleen door het continu te onderzoeken. In veel organisaties is te weinig samenwerking tussen het onlineteam en de rest, waardoor het bij eenzijdige communicatie blijft.

Consumenten hebben andere doelen

Mensen zoeken naar informatie en antwoord op hun vraag. De afzender en het kanaal zijn minder belangrijk. Als je hun vragen niet beantwoordt blijven ze weg of raken gefrustreerd. Ze willen snel en eenvoudig hun doel bereiken.

Gezag heeft een andere betekenis gekregen

Rechtbank met grote trap en 8 pilaren

Dit argument vertelde André Verburg, rechter bij de Raad van State, tijdens een bijeenkomst van Direct Duidelijk bij de provincie Groningen. Een eyeopener! Vroeger kon een medewerker van een instantie ‘meeliften’ op de status van die instantie. Wat de overheid zei, dat deed je. Gewone burgers stonden lager dan de overheid. Letterlijk lager, wat nog te zien is aan de indrukwekkende trappen en bordessen voor oude gemeente-/provinciehuizen en rechtbanken. Maar die tijd is voorbij! Er is tegenwoordig zoveel informatie beschikbaar, dat iedereen ‘deskundig’ is over alles. Mensen laten zich dus niet zomaar iets wijs maken en verwachten van jou dat je ze helpt om een taak zo eenvoudig mogelijk uit te voeren. De instantie straalt dus niet meer per definitie gezag uit. Het komt nu aan op het individuele contactmoment, ook online.

Lezers willen zelf kiezen

Traditionele communicatie gaat uit van het verspreiden van een boodschap: outbound. Wij moeten/willen iets vertellen, ongeacht of de lezer daar interesse in heeft. Dat is niet meer van deze tijd en werkt zelfs averechts. Mensen kiezen zelf wanneer ze iets willen lezen: inbound. Vergelijk het met telemarketing: jij ergert je dood als je gebeld wordt voor commerciële acties, want je kiest zelf wel wanneer je die informatie wilt! En als je dan op zoek gaat, wil je het ook snel en eenvoudig kunnen vinden.

Deel deze pagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *